bestenigar zencir beste(klasik türk musikisinden anlayanlara

Bazıları gerçek bazıları efsane eserler. Bildiklerinizi bu bölümde tartışabilirsiniz.

Moderator: Yöneticiler

Post Reply
tanburi.mk
Posts: 3
Joined: 15 Aug 2006, 18:23
Location: istanbul
Contact:

bestenigar zencir beste(klasik türk musikisinden anlayanlara

Post by tanburi.mk » 25 Aug 2006, 16:27

konservatuar yıllarımda arkadaşlar arasında bir söylenti vardı. Orhan Bey'in klasik türk musikisi formlarında eserleri varmış. özellikle de ilgimi çeken bestenigar makamında zencir usulünde beste formunda bir eseri olduğu söylentisi. bilgisi olan arkadaş var mı acaba. veya bu soruyu bizzat orhan bey'e sormak mümkün mü? şimdiden teşekkürler

User avatar
yilgor
Kıdemli Üye
Posts: 239
Joined: 20 Jan 2005, 20:50
Location: Gönülden
Contact:

Post by yilgor » 26 Aug 2006, 08:43

Açıkçası Makamlar hakkında bilgim Sıfır.. O yüzden ben cevap veremem.. Bu konuyu Sonere sormak lazım :D

User avatar
yasakresim
Kıdemli Üye
Posts: 889
Joined: 17 Jan 2005, 17:25
Location: İzmir-Tekirdağ
Contact:

Post by yasakresim » 26 Aug 2006, 18:44

Bahsettiğiniz makam ve usülde bir bestesi olup olmadığını bilmiyorum.

Fakat, Orhan Gencebay müziğinde Türk Sanat müziğinin geniş yeri vardır. Orhan Gencebay 13 yaşından itibaren tambur ve yaylı tambur eğitimi almaya başlamıştır, ilk senede 40-50 makamı öğrendiğini kendi söylemiştir. O yaşlarda çeşitli musiki cemiyetlerinde de icra etmiştir. TSM ile ilgisi o derecedir ki, TRT saz sanatçılığı sınavlarına bağlama sanatçılığı kategorisinde girip kazandığı halde, isteseydi yaylı tambur kategorisinde girip kazanabileceğini de kendi söylemiştir. Bunu ben Gencebay'ın dönüm noktalarından biri olarak görürüm hep. Eğer TRT'ye yaylı tambur ile girmiş olsaydı, belki TRT camiasından asla uzaklaşmayacak, belki farklı kulvarda bir sanatçı olacaktı.

Orhan Gencebay müziğinde, tek şarkı içinde farklı makamların bir arada işlenmesi, adeta örülmesi belirgin bir özelliktir.

Orhan Gencebay'ın yalnızca Türk Sanat Müziği ve Türk Hafif Sanat Müziği formunda eserleri mevcuttur ve bunlar da çeşitli sanatçılar tarafından yorumlanmıştır, Ahmet Özhan, Bülent Ersoy, Emel Sayın, Müşerref Akay, Şükran Ay gibi...

Orhan Gencebay'ın kendi seslendirdikleri arasında ise Türk Sanat Müziği'nin oldukça ağır bastığı parçalar vardır. Bunların, bildiğimiz anlamda Klasik Türk Müziği'nden tek farkı orkestrasyonun daha zengin oluşudur. Birçok makamı kullanmıştır, rast, nihavend, hicaz, hüzzam, kürdilihicazkar, segah, nikriz, uşşak, muhayyer kürdi... Örneğin, Sevemedim Karagözlüm uşşak şarkıdır; Severek Ayrılalım muhayyer kürdi'dir; Bir Teselli Ver eski antolojilerde kürdilihicazkâr şarkı diye geçer.

Ben size Gencebay'ın TSM formundaki parçaları arasından Vaktinde Gel Sevgilim, Hadi Git, Hatırlar, Zaman Akıp Gider, Giden Gelmez Yerine, Bilmez İnsan Kadrini gibi parçaları önerebilirim.
::::::
Image
"Türk ulusunun, yürümekte olduğu ilerleme ve uygarlık yolunda, elinde ve kafasında tuttuğu meşale, pozitif bilimdir."
Atatürk, 1933

tanburi.mk
Posts: 3
Joined: 15 Aug 2006, 18:23
Location: istanbul
Contact:

cevap

Post by tanburi.mk » 27 Aug 2006, 12:08

arkadaşlar sadece merak ettiğim şeye cevap bekliyorum. KOnservatuar mezunu olmam hasebiyle hangi şarkının hangi makamda olduğunu zaten biliyorum. benim bahsettiğim şey o kadar farklı bir şey ki.: biraz anlatayım da kafanızda daha iyi canlansın. klasik türk musikisinde farklı formlar yani beste biçimleri vardır. kâr kârçe, ağır semai yürük semai beste vb. gibi dikkatinizi çekeceğim husus: beste hem herhangi bir mûsikî parçasının adı olduğu gibi hem de başlı başına bir formdur. Terennüm denen bir parçayla başlar. eser 4 ana kısımdan meydana gelir. zemin zeman, meyan ve terennüm. daha bir çok özelliği olan beste formu sanatlı ve zor bir türdür. şarkıyla yahut tsm diye bildiğimiz fantazi parçalarla alakası yoktur. şimdi benim sorduğum şeye tekrar dönelim. GEncebayın işte bu beste formunda bestelediği ve klasik musikimizin en eski makamlarından olan bestenigar makamında olan bir eseri var mı? ayrıca daha önemlisi zencir usulünde- ki bu usul 120 dörtlüktür(120 zamanlı)- bir eseri var mı? İLgilieriniz için teşekkürler

User avatar
yasakresim
Kıdemli Üye
Posts: 889
Joined: 17 Jan 2005, 17:25
Location: İzmir-Tekirdağ
Contact:

Post by yasakresim » 27 Aug 2006, 15:08

Anladım, fakat bunu Orhan Gencebay'ın kendisine sormak gerekir.
::::::
Image
"Türk ulusunun, yürümekte olduğu ilerleme ve uygarlık yolunda, elinde ve kafasında tuttuğu meşale, pozitif bilimdir."
Atatürk, 1933

User avatar
genex
Site Admin
Posts: 490
Joined: 15 Jan 2005, 19:46
Location: İstanbul
Contact:

Post by genex » 27 Aug 2006, 21:52

Tanburi.mk kardeşim diyelim ki böyle bir eseri var, bu bize neyi ispatlar yada neyi anlatır? veya sen nereye varmak istiyorsun?

tanburi.mk
Posts: 3
Joined: 15 Aug 2006, 18:23
Location: istanbul
Contact:

Post by tanburi.mk » 29 Aug 2006, 20:30

sevgili site admini Bu bize pek çok şeyi ispatlar. Birincisi GEncebayın her alanda usta bir bestekar olduğunu. ikincisi osmanlı musikisini çok iyi bildiğini üçüncüsü, 20. asırda hala klasik bestelerin yapılabildiğini dördüncüsü daha musikimizin ölmediğini.... daha sayamayağım birçok şeyi ispatlar değil mi??? Nereye varmak istiyorum sizce?

User avatar
yasakresim
Kıdemli Üye
Posts: 889
Joined: 17 Jan 2005, 17:25
Location: İzmir-Tekirdağ
Contact:

Post by yasakresim » 29 Aug 2006, 23:01

Orhan Gencebay'ın gerek Klasik Türk Musikimiz, gerek Türk Halk Müziğimiz gerekse dünyanın diğer müzik türleri hakkında engin bir bilgiye sahip olduğuna hiçbir şüphe yok. Bunu yaptığı çalışmalardan rahatlıkla anlıyoruz.

Meral Özbek'in Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski isimli kitabında Orhan Gencebay, TRT yöneticilerinin bile eğilmediği kadar eski Osmanlı arşivlerine eğildiğini, Itrî'den Dede Efendi'ye kadar olan süreç hakkında birçok kaynağa sahip olduğunu, yıllardır hâlâ araştırmaya devam ettiğini, amacının da resmî çevrelerin tahrifinden uzak komple bir Klasik Türk Musikisi nazariyatı ortaya koymak olduğunu anlatmıştı. Ayrıca kitapta Klasik Türk Müziği hakkında birçok müzikal tahliller yapmıştı. Bu ifadeleri bile onun ne denli birikimli, konusunda uzman biri olduğunu ortaya koyar.

Daha 14 yaşlarında 40-50 makam bilen Orhan Gencebay'ın, bugünlere gelene kadar Klâsik Türk Müziğinin çok nadir bilinen makamları dahil, yüzlercesi hakkında bilgi sahibi olduğu konusunda hiçbir şüphe duymuyorum.

Kişisel çalışmaları arasında Klasik Batı Müziği senfonilerinin bulunduğunu söyleyen Orhan Gencebay'ın, nazarî anlamda Klasik Türk Müziği eserleri üstünde çalıştığı ve ürettiği kuvvetli ihtimaldir. 1000'i aşkın bestesi olduğunu ve bunların sadece 400-500 civarının seslendirildiğini düşünürsek, geri kalan yarısı nota kâğıtlarında el değmemiş hazineler gibi durmaktadır.

Bahsettiğiniz noktaların ispatı için illâ ki Orhan Gencebay'ın sesinden bestenigar makamında zencir usulünde beste formunda bir eser dinlemeniz şart mıdır?... Böyle bir şartlandırmaya gerek yoktur bence. Orhan Gencebay'ı bilen bilir.. Biz de bildiğimiz kadarını biliyoruz... Yakın dostu Cemâl Sâfî'nin deyimiyle "buz dağının görünen kısmını..."
::::::
Image
"Türk ulusunun, yürümekte olduğu ilerleme ve uygarlık yolunda, elinde ve kafasında tuttuğu meşale, pozitif bilimdir."
Atatürk, 1933

User avatar
serhat_izmit
Kıdemli Üye
Posts: 325
Joined: 28 Jul 2006, 21:54
Location: Kocaeli
Contact:

Post by serhat_izmit » 29 Aug 2006, 23:39

yasakresim'in bu yazdıklarından sonra başka söze gerek yok...
"Yaptıklarım Türk müziğinin devamıdır."
"Müziğime arabesk denmesi çok saçma..."
Orhan GENCEBAY

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests