bestenigar zencir beste(klasik türk musikisinden anlayanlara
Moderator: Yöneticiler
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Aug 2006, 18:23
- Location: istanbul
bestenigar zencir beste(klasik türk musikisinden anlayanlara
konservatuar yıllarımda arkadaşlar arasında bir söylenti vardı. Orhan Bey'in klasik türk musikisi formlarında eserleri varmış. özellikle de ilgimi çeken bestenigar makamında zencir usulünde beste formunda bir eseri olduğu söylentisi. bilgisi olan arkadaş var mı acaba. veya bu soruyu bizzat orhan bey'e sormak mümkün mü? şimdiden teşekkürler
- yasakresim
- Kıdemli Üye
- Posts: 889
- Joined: 17 Jan 2005, 17:25
- Location: İzmir-Tekirdağ
- Contact:
Bahsettiğiniz makam ve usülde bir bestesi olup olmadığını bilmiyorum.
Fakat, Orhan Gencebay müziğinde Türk Sanat müziğinin geniş yeri vardır. Orhan Gencebay 13 yaşından itibaren tambur ve yaylı tambur eğitimi almaya başlamıştır, ilk senede 40-50 makamı öğrendiğini kendi söylemiştir. O yaşlarda çeşitli musiki cemiyetlerinde de icra etmiştir. TSM ile ilgisi o derecedir ki, TRT saz sanatçılığı sınavlarına bağlama sanatçılığı kategorisinde girip kazandığı halde, isteseydi yaylı tambur kategorisinde girip kazanabileceğini de kendi söylemiştir. Bunu ben Gencebay'ın dönüm noktalarından biri olarak görürüm hep. Eğer TRT'ye yaylı tambur ile girmiş olsaydı, belki TRT camiasından asla uzaklaşmayacak, belki farklı kulvarda bir sanatçı olacaktı.
Orhan Gencebay müziğinde, tek şarkı içinde farklı makamların bir arada işlenmesi, adeta örülmesi belirgin bir özelliktir.
Orhan Gencebay'ın yalnızca Türk Sanat Müziği ve Türk Hafif Sanat Müziği formunda eserleri mevcuttur ve bunlar da çeşitli sanatçılar tarafından yorumlanmıştır, Ahmet Özhan, Bülent Ersoy, Emel Sayın, Müşerref Akay, Şükran Ay gibi...
Orhan Gencebay'ın kendi seslendirdikleri arasında ise Türk Sanat Müziği'nin oldukça ağır bastığı parçalar vardır. Bunların, bildiğimiz anlamda Klasik Türk Müziği'nden tek farkı orkestrasyonun daha zengin oluşudur. Birçok makamı kullanmıştır, rast, nihavend, hicaz, hüzzam, kürdilihicazkar, segah, nikriz, uşşak, muhayyer kürdi... Örneğin, Sevemedim Karagözlüm uşşak şarkıdır; Severek Ayrılalım muhayyer kürdi'dir; Bir Teselli Ver eski antolojilerde kürdilihicazkâr şarkı diye geçer.
Ben size Gencebay'ın TSM formundaki parçaları arasından Vaktinde Gel Sevgilim, Hadi Git, Hatırlar, Zaman Akıp Gider, Giden Gelmez Yerine, Bilmez İnsan Kadrini gibi parçaları önerebilirim.
Fakat, Orhan Gencebay müziğinde Türk Sanat müziğinin geniş yeri vardır. Orhan Gencebay 13 yaşından itibaren tambur ve yaylı tambur eğitimi almaya başlamıştır, ilk senede 40-50 makamı öğrendiğini kendi söylemiştir. O yaşlarda çeşitli musiki cemiyetlerinde de icra etmiştir. TSM ile ilgisi o derecedir ki, TRT saz sanatçılığı sınavlarına bağlama sanatçılığı kategorisinde girip kazandığı halde, isteseydi yaylı tambur kategorisinde girip kazanabileceğini de kendi söylemiştir. Bunu ben Gencebay'ın dönüm noktalarından biri olarak görürüm hep. Eğer TRT'ye yaylı tambur ile girmiş olsaydı, belki TRT camiasından asla uzaklaşmayacak, belki farklı kulvarda bir sanatçı olacaktı.
Orhan Gencebay müziğinde, tek şarkı içinde farklı makamların bir arada işlenmesi, adeta örülmesi belirgin bir özelliktir.
Orhan Gencebay'ın yalnızca Türk Sanat Müziği ve Türk Hafif Sanat Müziği formunda eserleri mevcuttur ve bunlar da çeşitli sanatçılar tarafından yorumlanmıştır, Ahmet Özhan, Bülent Ersoy, Emel Sayın, Müşerref Akay, Şükran Ay gibi...
Orhan Gencebay'ın kendi seslendirdikleri arasında ise Türk Sanat Müziği'nin oldukça ağır bastığı parçalar vardır. Bunların, bildiğimiz anlamda Klasik Türk Müziği'nden tek farkı orkestrasyonun daha zengin oluşudur. Birçok makamı kullanmıştır, rast, nihavend, hicaz, hüzzam, kürdilihicazkar, segah, nikriz, uşşak, muhayyer kürdi... Örneğin, Sevemedim Karagözlüm uşşak şarkıdır; Severek Ayrılalım muhayyer kürdi'dir; Bir Teselli Ver eski antolojilerde kürdilihicazkâr şarkı diye geçer.
Ben size Gencebay'ın TSM formundaki parçaları arasından Vaktinde Gel Sevgilim, Hadi Git, Hatırlar, Zaman Akıp Gider, Giden Gelmez Yerine, Bilmez İnsan Kadrini gibi parçaları önerebilirim.
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Aug 2006, 18:23
- Location: istanbul
cevap
arkadaşlar sadece merak ettiğim şeye cevap bekliyorum. KOnservatuar mezunu olmam hasebiyle hangi şarkının hangi makamda olduğunu zaten biliyorum. benim bahsettiğim şey o kadar farklı bir şey ki.: biraz anlatayım da kafanızda daha iyi canlansın. klasik türk musikisinde farklı formlar yani beste biçimleri vardır. kâr kârçe, ağır semai yürük semai beste vb. gibi dikkatinizi çekeceğim husus: beste hem herhangi bir mûsikî parçasının adı olduğu gibi hem de başlı başına bir formdur. Terennüm denen bir parçayla başlar. eser 4 ana kısımdan meydana gelir. zemin zeman, meyan ve terennüm. daha bir çok özelliği olan beste formu sanatlı ve zor bir türdür. şarkıyla yahut tsm diye bildiğimiz fantazi parçalarla alakası yoktur. şimdi benim sorduğum şeye tekrar dönelim. GEncebayın işte bu beste formunda bestelediği ve klasik musikimizin en eski makamlarından olan bestenigar makamında olan bir eseri var mı? ayrıca daha önemlisi zencir usulünde- ki bu usul 120 dörtlüktür(120 zamanlı)- bir eseri var mı? İLgilieriniz için teşekkürler
- yasakresim
- Kıdemli Üye
- Posts: 889
- Joined: 17 Jan 2005, 17:25
- Location: İzmir-Tekirdağ
- Contact:
Tanburi.mk kardeşim diyelim ki böyle bir eseri var, bu bize neyi ispatlar yada neyi anlatır? veya sen nereye varmak istiyorsun?
Ne Arabeskçi Ne Damarcıyız, Bizler Gencebaycıyız!
http://www.OrhanGencebayVe.Biz
http://www.superteklif.com/Main/SuperUyeFormu.aspx?bid=1b15ed32-867f-4cc2-82ea-f446e76d7861
http://www.OrhanGencebayVe.Biz
http://www.superteklif.com/Main/SuperUyeFormu.aspx?bid=1b15ed32-867f-4cc2-82ea-f446e76d7861
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Aug 2006, 18:23
- Location: istanbul
sevgili site admini Bu bize pek çok şeyi ispatlar. Birincisi GEncebayın her alanda usta bir bestekar olduğunu. ikincisi osmanlı musikisini çok iyi bildiğini üçüncüsü, 20. asırda hala klasik bestelerin yapılabildiğini dördüncüsü daha musikimizin ölmediğini.... daha sayamayağım birçok şeyi ispatlar değil mi??? Nereye varmak istiyorum sizce?
- yasakresim
- Kıdemli Üye
- Posts: 889
- Joined: 17 Jan 2005, 17:25
- Location: İzmir-Tekirdağ
- Contact:
Orhan Gencebay'ın gerek Klasik Türk Musikimiz, gerek Türk Halk Müziğimiz gerekse dünyanın diğer müzik türleri hakkında engin bir bilgiye sahip olduğuna hiçbir şüphe yok. Bunu yaptığı çalışmalardan rahatlıkla anlıyoruz.
Meral Özbek'in Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski isimli kitabında Orhan Gencebay, TRT yöneticilerinin bile eğilmediği kadar eski Osmanlı arşivlerine eğildiğini, Itrî'den Dede Efendi'ye kadar olan süreç hakkında birçok kaynağa sahip olduğunu, yıllardır hâlâ araştırmaya devam ettiğini, amacının da resmî çevrelerin tahrifinden uzak komple bir Klasik Türk Musikisi nazariyatı ortaya koymak olduğunu anlatmıştı. Ayrıca kitapta Klasik Türk Müziği hakkında birçok müzikal tahliller yapmıştı. Bu ifadeleri bile onun ne denli birikimli, konusunda uzman biri olduğunu ortaya koyar.
Daha 14 yaşlarında 40-50 makam bilen Orhan Gencebay'ın, bugünlere gelene kadar Klâsik Türk Müziğinin çok nadir bilinen makamları dahil, yüzlercesi hakkında bilgi sahibi olduğu konusunda hiçbir şüphe duymuyorum.
Kişisel çalışmaları arasında Klasik Batı Müziği senfonilerinin bulunduğunu söyleyen Orhan Gencebay'ın, nazarî anlamda Klasik Türk Müziği eserleri üstünde çalıştığı ve ürettiği kuvvetli ihtimaldir. 1000'i aşkın bestesi olduğunu ve bunların sadece 400-500 civarının seslendirildiğini düşünürsek, geri kalan yarısı nota kâğıtlarında el değmemiş hazineler gibi durmaktadır.
Bahsettiğiniz noktaların ispatı için illâ ki Orhan Gencebay'ın sesinden bestenigar makamında zencir usulünde beste formunda bir eser dinlemeniz şart mıdır?... Böyle bir şartlandırmaya gerek yoktur bence. Orhan Gencebay'ı bilen bilir.. Biz de bildiğimiz kadarını biliyoruz... Yakın dostu Cemâl Sâfî'nin deyimiyle "buz dağının görünen kısmını..."
Meral Özbek'in Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski isimli kitabında Orhan Gencebay, TRT yöneticilerinin bile eğilmediği kadar eski Osmanlı arşivlerine eğildiğini, Itrî'den Dede Efendi'ye kadar olan süreç hakkında birçok kaynağa sahip olduğunu, yıllardır hâlâ araştırmaya devam ettiğini, amacının da resmî çevrelerin tahrifinden uzak komple bir Klasik Türk Musikisi nazariyatı ortaya koymak olduğunu anlatmıştı. Ayrıca kitapta Klasik Türk Müziği hakkında birçok müzikal tahliller yapmıştı. Bu ifadeleri bile onun ne denli birikimli, konusunda uzman biri olduğunu ortaya koyar.
Daha 14 yaşlarında 40-50 makam bilen Orhan Gencebay'ın, bugünlere gelene kadar Klâsik Türk Müziğinin çok nadir bilinen makamları dahil, yüzlercesi hakkında bilgi sahibi olduğu konusunda hiçbir şüphe duymuyorum.
Kişisel çalışmaları arasında Klasik Batı Müziği senfonilerinin bulunduğunu söyleyen Orhan Gencebay'ın, nazarî anlamda Klasik Türk Müziği eserleri üstünde çalıştığı ve ürettiği kuvvetli ihtimaldir. 1000'i aşkın bestesi olduğunu ve bunların sadece 400-500 civarının seslendirildiğini düşünürsek, geri kalan yarısı nota kâğıtlarında el değmemiş hazineler gibi durmaktadır.
Bahsettiğiniz noktaların ispatı için illâ ki Orhan Gencebay'ın sesinden bestenigar makamında zencir usulünde beste formunda bir eser dinlemeniz şart mıdır?... Böyle bir şartlandırmaya gerek yoktur bence. Orhan Gencebay'ı bilen bilir.. Biz de bildiğimiz kadarını biliyoruz... Yakın dostu Cemâl Sâfî'nin deyimiyle "buz dağının görünen kısmını..."
- serhat_izmit
- Kıdemli Üye
- Posts: 325
- Joined: 28 Jul 2006, 21:54
- Location: Kocaeli